‘Hartlijn is snel alternatief’

19 juni 2007 om 00:00 Nieuws

WOUDENBERG - Het openbaar vervoer tussen Veenendaal en Amersfoort is op dit moment geen aantrekkelijk alternatief voor andere vervoermiddelen. Dat blijkt uit een reistijdvergelijking die de Werkgroep Hartlijn van de reizigersorganisatie ROVER heeft gehouden.

Reistijdtest Amersfoort-Veenendaal

Om aan te tonen dat reactivering van de ‘Hartlijn’, de oude spoorverbinding tussen Veenendaal en Amersfoort via onder meer Woudenberg een aanzienlijke verkorting van de reisduur kan opleveren, is de reis van station Veenendaal-Centrum naar het Stationsplein in Amersfoort in de ochtendspits van dinsdag op zes verschillende manieren gemaakt. De reis per trein, met een overstap in Utrecht Centraal, duurde nagenoeg even lang als per streekbus (lijn 80), respectievelijk 65 en 63 minuten vanaf en tot op de stationspleinen. Per auto kostte de rit 52 minuten als werd gereden via de rijksweg A12, de afrit Maarsbergen en de N227 door Woudenberg. Dat was nauwelijks sneller dan met een scooter die via Scherpenzeel binnendoor naar Leusden kon afsteken en binnen 55 minuten in Amersfoort was. Met een andere auto werd gereden via de A30 en werd de afstand afgelegd in 46 minuten.

De snelste tijd werd gerealiseerd op een motorfiets die (via de N226) 34 minuten onderweg was. Dat is nog altijd langer dan de 29 minuten, die de stoomtrein 75 jaar geleden voor het traject nodig had. ,,Maar die had dan ook de beschikking over een vrijwel kaarsrecht tracé, dat tegen relatief geringe kosten weer geschikt kan worden gemaakt om met moderne light-railvoertuigen te worden bereden’’, aldus de initiatiefnemers van de reistijdvergelijking. De Werkgroep meent dat ,,reactivering van de spoorlijn een belangrijke bijdrage kan leveren aan het aantrekkelijk maken van het openbaar vervoer.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie