Casper Loef gaat weer met een leerling de weg op.
Casper Loef gaat weer met een leerling de weg op. Casper Loef

Rijinstructeurs mogen de weg weer op ‘Verkeersinzicht leerlingen is wat weggezakt’

12 maart 2021 om 07:47 Corona

WOUDENBERG Sinds december hebben de auto’s van rijscholen in Woudenberg stilgestaan. Vorige week mochten de instructeurs weer aan de slag. Twee rijschoolhouders vertellen hoe ze de lockdown hebben ervaren en tegen welke uitdagingen ze uitlopen nu ze hun werk weer oppakken.

Voor rijschoolhouder Wim Geijtenbeek kwam de lockdown als een onaangename verrassing. Wim heeft een vrij grote rijschool. Naast twee lesauto’s, één handgeschakelde en een automaat, heeft de ondernemer drie scooters en drie motoren. Al dat materiaal brengt op het moment alleen kosten als verzekeringen en wegenbelasting met zich mee. Ook rijden bij Wims school nog een aantal andere instructeurs. Drie geven er fulltime les en drie instructeurs werken er parttime.

Gelukkig voor de rijschoolhouder heeft hij voldoende spaargeld om de periodes zonder inkomsten te overleven. ,,Ik heb een buffer om dit soort situaties op te vangen”, vertelt Wim.

WERKDRUK Over het voortbestaan van zijn bedrijf maakt Wim zich dus weinig zorgen. Vervelender vindt hij dat zijn leerlingen lang op examens moeten wachten en daarnaast heeft hij er moeite mee dat hij niet iedereen direct een plek kan bieden.

Helaas spelen deze problemen niet voor het eerst. Door de lockdown van maart weet Wim inmiddels wat hem te wachten staat. De rijschoolhouder verkoopt zijn klanten niet graag een nee, dus besloot hij in die vorige lockdownperiode zes dagen in de week te werken. ,,Na de eerste lockdown hadden we hele lange werkweken. De gemiddelde werkweek was rond de zestig uur aan betaald werk en daar komt nog een hoop administratie bij kijken”, vertelt de rijschoolhouder.

Als ondernemer was hij altijd wel gewend hard te werken, maar de periode na de eerste lockdown was veel zwaarder dan anders. ,,Omdat je stil hebt gelegen, komt er als je weer opengaat in een keer een hoos aan klanten. Binnen een week had ik zo’n vijfentwintig aanmeldingen en dat is al snel werk voor een volle kracht meer dan we in ons bedrijf hebben”, zo legt Wim uit. Dat extra werk werd over de vier fulltimekrachten en drie parttimemedewerkers van zijn school verdeeld, maar toch moest de rijschoolhouder voor het eerst een wachtlijst van een aantal weken hanteren.

Zware dagen kende hij dus en rond december leek deze hoos aan extra aanmeldingen eindelijk een beetje weggewerkt. Nu lijkt de geschiedenis zich te herhalen. Wim moet de komende periode weer heel hard werken. Helaas lijkt de impact nog groter dan voorheen. ,,Nu we een week of tien hebben stilgelegen zullen de eerste mensen die zich nu aanmelden zo rond mei of juni kunnen beginnen”, vertelt de rijinstructeur met hoorbare teleurstelling in zijn stem.

BEGRIP Wim heeft op zijn zachtst gezegd een dubbel gevoel bij de lockdowns. ,,Ik heb op zich begrip voor de lockdown, maar wat ik echt niet snap is dat logisch denken achterblijft’’, zo vertelt de rijinstructeur. Hij begrijpt wel dat zijn auto’s tijdens de lockdown aan de kant moesten blijven staan, want in dat type voertuig kom je dicht bij de leerling. Maar dat ook de scooters en motors niet de weg op mochten, begrijpt hij niet. Ook nu is dat volgens Wim nog niet echt goed geregeld. Normaal mag je met vier leerlingen op scooters en met twee motorleerlingen tegelijk de weg op, maar nu mag je er nog maar één lesgeven. ,,Ze rijden gewoon vijftig meter uit elkaar en ze komen niet bij elkaar in de buurt. Toch mag je niet met twee leerlingen rijden, daar heb ik nou geen begrip voor”, zegt de rijschoolhouder.

TIMING ,,Zakelijk was de lockdown ook voor ons heel erg lastig, maar privé had de timing voor ons niet beter kunnen uitpakken”, vertelt rijschoolhouder Casper Loef. Eind december werd de rijschoolhouder voor de tweede keer vader. In het begin van die maand kreeg Casper steeds meer leerlingen om zich heen die met het coronavirus in aanraking kwamen.

,,Je zag om je heen dat steeds meer mensen besmet werden”, vertelt de instructeur. Hij was erg bang om het virus op te lopen in de periode dat zijn vrouw zou bevallen. Ondanks het verlies van inkomsten was de lockdown daarom vooral een opluchting, want de kans op besmetting werd veel kleiner.

UITKERING Na de bevalling volgde een maand die aanvoelde als vaderschapsverlof. Er was veel tijd voor het gezin en dat voelde heel bijzonder, maar zelfs daarna kon Casper nog niet aan de slag. Hoewel de rijschoolhouder privé een heel mooie tijd had, begon hij het inkomensverlies toch echt wel te merken. ,,Er is wel een uitkering, maar je inkomen wordt tot het sociaal minimum aangevuld en daar wordt je partnerinkomen nog vanaf getrokken. Als je partner een normaal inkomen verdient, hou je dus helemaal niets over’’, verzucht Casper.

Toch lukt het ook deze rijschoolhouder om goed te overleven. ,,Het scheelt veel dat ik mijn eigen auto heb. Veel rijinstructeurs betalen hun auto met een lening en die kosten blijven maar doorlopen.” Casper kiest er namelijk voor om te sparen voor de volgende auto. Dat potje gebruikte hij de afgelopen tijd om van te kunnen leven. Dat potje is inmiddels een stuk leger. ,,We overleven best aardig, maar het is heel vervelend om te zien dat je spaarsaldo omlaag gaat in plaats van omhoog”, vertelt de rijschoolhouder.

TERUGSLAG Niet alleen vormde de lockdown een zakelijk probleem voor Casper, ook miste hij het contact met zijn leerlingen. Hij is dan ook erg blij dat hij de weg weer op mag. In de eerste ritten valt het meteen op dat zijn leerlingen de auto nog goed kunnen bedienen, maar Casper merkt wel dat zij vaak wat zijn teruggezakt op het gebied van verkeersinzicht. Om dat recht te trekken zijn volgens Casper weer een paar extra lessen nodig. ,,Dat is vooral vervelend voor leerlingen die tegen hun examen aanzitten. Normaal zouden die misschien nog één les nodig hebben om goed af te kunnen rijden, maar nu hebben ze ineens vier of vijf lessen nodig”, vertelt hij.

Zeker voor de situatie waarin een leerling jammer genoeg niet voor zijn examen slaagt, vreest Casper. ,,Als leerlingen toch zakken, dan zijn ze misschien pas in juli aan de beurt voor een her-examen. Er hangt dus best wel veel van af.” Dat is wat de rijinstructeur betreft niet alleen vervelend voor leerlingen die niet slagen. ,,Ik kan me voorstellen dat er daardoor veel meer spanning rondom het examen bestaat dan normaal”, vertelt hij.

MAATREGELEN Om ervoor te zorgen dat zijn lessen veilig zijn, worden de handen van zijn leerlingen ontsmet, mag er maar één leerling tegelijk in de auto zijn en dragen zowel de leerling als de instructeurs een mondmasker. Natuurlijk wordt na elke les de auto van binnen ook grondig schoongemaakt. Omdat deze manier van werken helaas nog steeds niet zaligmakend is, heeft Caspers nog een andere maatregel. Zijn leerlingen kunnen zich gratis afmelden als ze verkouden zijn. ,,Kosteloos annuleren zorgt ervoor dat de drempel om de les af te zeggen heel erg laag is. Hierdoor zal niemand ervoor kiezen om ziek te gaan lessen, dat doet namelijk niemand voor zijn lol”, zo vertelt de rijschoolhouder vol overtuiging.

Eén ding hebben de rijschoolhouders gemeen, zowel Wim als Casper willen leerlingen zo snel mogelijk veilig leren rijden. Ze zien veel liever nieuwe leerlingen komen dan dat ze leerlingen door deze moeilijk situatie extra lessen moeten verkopen.

Rijexamen uitgesteld: ‘Het is helaas niet anders’

Demy van der Straten is zeventien jaar oud en besloot toen ze zestien en een half jaar werd meteen een rijschool te zoeken. Haar allereerste proefles reed ze begin maart, net voordat de eerste lockdown in Nederland werd ingesteld. Inmiddels is ze alweer een jaar aan het lessen en haar examen is ingepland. Het lijkt alsof ze er al heel lang mee bezig is, maar in deze coronasituatie valt dat reuze mee. ,,Ik heb nu 29 lessen gehad, en volgens mijn rijinstructeur is dat behoorlijk snel,” vertelt ze.

START Door de coronauitbraak moest Demy best even wachten voordat ze haar lessen echt kon starten. In mei kon begon ze dan eindelijk echt en in juli haalde ze in één keer haar theorie-examen. Een tussentijdse toets legde Demy niet af. Demy vertelt dat haar rijinstructeur deze toets voor haar niet zo nodig vond. ,,Met die toets kan je vrijstelling krijgen voor bijzondere verrichtingen zoals parkeren, maar dat vind ik makkelijk en daarom ben ik er helemaal niet gespannen voor.”

Haar rijexamen stond op de dag dat de tweede lockdown begon gepland en werd dus uitgesteld. ,,Ik hoorde het op tv en mijn rijinstructeur belde me ook meteen. Dat is natuurlijk heel erg balen, maar ik begrijp wel dat de volksgezondheid belangrijker is”, vertelt Demy. Het heeft bijna drie maanden geduurd tot er eindelijk duidelijkheid kwam, maar inmiddels is het alweer een paar weken duidelijk dat haar examen over ongeveer een maand definitief doorgaat.

Balen is natuurlijk wel dat deze situatie haar extra geld kost. Over de extra lessen krijgt ze wel wat korting, maar haar rijbewijs wordt uiteindelijk wel duurder. Haar ouders hadden wel vanaf haar geboorte gespaard om haar wat te helpen, maar de extra lessen betaalt ze uit haar eigen zak. Daar moet je als zeventienjarige bij de Jumbo best wel veel uren voor werken. Maar heel veel moeite heeft Demy hier er niet mee. ,,Het was leuk geweest om het aan wat anders uit te geven, maar ja het is niet anders. Dan werk ik gewoon in de vakantie wat meer”, vertelt ze.

SPANNING Een paar extra lessen zijn nodig om de laatste kleine foutjes uit haar rijden te halen, maar nerveus is ze niet. ,,De kans is klein dat het gebeurt, maar spannend is vooral of we niet toch weer dichtgaan. Ook is het vervelend dat het lang duurt om een tweede examen aan te vragen als het nodig is.” Volgens haar instructeur rijdt ze nog steeds goed, dus heeft Demy er alle vertrouwen in dat ze in een keer gaat slagen.

Plannen voor wanneer ze haar rijbewijs haalt heeft Demy genoeg. ,,Ik wil straks graag naar mijn opleiding in Utrecht kunnen rijden, nu moet ik met het OV. Als ik de trein in Maarn kan pakken is dat wel te doen. Maar soms moet ik via Amersfoort en dat is een hoop gedoe, dan moet ik een paar keer overstappen.” Ook wil ze als het weer mag graag met de auto op vakantie. ,,Samen met een vriendin die dan hopelijk ook haar rijbewijs heeft. Dan kunnen we ieder de helft rijden.”

Ook Wim Geijtenbeek houdt zich goed aan de maatregelen.
Demy van der Straten rijdt net voor de lockdown van maart voor het eerst op de snelweg.
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie