De rotonde N224/N226
De rotonde N224/N226 Google Street View

SGP enthousiast over aanpassingen N224/N226

30 oktober 2021 om 20:23 Verkeer en vervoer

WOUDENBERG In de provinciale commissie Milieu & Mobiliteit is afgelopen week over twee voorstellen gesproken die betrekking hebben op de N-wegen die door Woudenberg lopen. De SGP-fractie is enthousiast over deze voorstellen, maar roept op het brede plaatje niet uit het oog te verliezen. 

De provincie gaat de rotonde N224/N226 versterken door er een knierotonde van te maken met een extra bypass en een speciale busbaan vanaf de stoplichten bij de brandweerkazerne. Om de fietsveiligheid niet te laten verslechteren is er daarnaast gekozen voor een fietstunnel onder de N224 door. Daarnaast lag een voorstel voor om een fors aantal verkeersveiligheidsknelpunten op de N224 weg te nemen. De kruising bij de Laagerfseweg wordt afgesloten voor autoverkeer en de kruising met de Landaasweg wordt veiliger gemaakt door een rotonde. Bovendien komt langs de hele route vanaf Hoevelaar tot de Pothbrug aan beide kanten een stoep voor voetgangers. Er wordt nagedacht over een alternatief voor de drempels bij de Pothbrug. 

Namens de SGP reageerde Woudenbergs commissielid Frans Hazeleger enthousiast op de voorstellen: ,,Ik denk dat dit twee goede voorstellen zijn voor de inwoners van Woudenberg. De doorstroming rondom deze rotonde is voor iedereen die daar in de spits weleens moet passeren herkenbaar en de omwonenden aan de N224 vragen al jaren om maatregelen voor de veiligheid en de leefbaarheid rondom deze weg.’’ Hazeleger vroeg wel aandacht voor het bredere plaatje. ,,75 procent  van de weggebruikers maakt een route van meer dan 15 kilometer en is dus bovenlokaal verkeer. Drukte op de snelwegen A12 en A28/A30 heeft direct zijn weerslag op de N224. Daarom is het van belang dat de provincie blijft lobbyen bij het Rijk en in de regio om bijvoorbeeld het knooppunt bij Hoevelaken en vooral ook het knooppunt A30/A1 met spoed op te pakken. We moeten zoveel mogelijk bovenregionale verkeer dat de N226/N224 als ‘sluiproute’ kiest van de route af zien te krijgen.’’

Naast deze algemene opmerking vroeg Hazeleger nog aandacht voor een aantal andere zaken. ,,Het is van belang de direct omwonenden van zowel de rotonde als van de N224 goed te betrekken en open te communiceren. Bovendien is het van belang dat er oog is voor de sociale veiligheid in de aan te leggen fietstunnel. De leefbaarheid aan de N224 is gebaat bij verkeersveiligheid, maar er is ook aandacht nodig voor luchtkwaliteit en geluidsoverlast.’’ De gedeputeerde zegde toe dat hier nog een apart besluit over volgt. 

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie