Norbert Witjes: ,,Wij zijn heel blij met onze abonnees, want zij maken lokale journalistiek mogelijk.''
Norbert Witjes: ,,Wij zijn heel blij met onze abonnees, want zij maken lokale journalistiek mogelijk.'' Erik van 't Land

‘Lokaal nieuws doet er toe’

20 oktober 2021 om 09:15 Overig

WOUDENBERG Een jaar geleden onderging De Woudenberger een gedaanteverwisseling. De nadruk ging nog meer liggen op lokaal nieuws en de website en sociale media zijn een steeds grotere rol gaan spelen om zoveel mogelijk Woudenbergers op maat van nieuws te voorzien. Ondertussen zijn ook de banden met de lokale adverteerders versterkt. Een gesprek met hoofdredacteur Norbert Witjes.

Wat is het afgelopen jaar concreet aan De Woudenberger veranderd?
,,De krant heeft een flinke kwaliteitsimpuls gekregen. Er staat veel meer nieuws uit Woudenberg en we hebben een slag geslagen met onze ‘socials’. Zo plaatsen we nieuwsberichten en achtergrondverhalen over Woudenbergse ondernemers op onze LinkedInpagina, hebben we onze Facebookpagina een impuls gegeven en zijn we begonnen op Instagram.’’

Zichtbaar is ook meer samenwerking met lokale ondernemers...
,,Met de aanstelling van media-adviseur Mieke Westerink hebben we een super enthousiaste verkoper binnen ons team. Zij is altijd te porren voor een bijzondere actie of samenwerking en zij denkt graag met elke ondernemer mee over hoe zijn of haar producten op een zo treffend mogelijke wijze onder de aandacht van onze lezers kunnen worden gebracht. Zo bieden we niet alleen advertenties in de krant en online, maar kunnen ondernemers ook kiezen voor diverse vormen van ‘branded content’ of video-advertenties.’’

Geeft de redactie nog een vervolg aan het spreekuur in Cultuurhuis?
,,We vinden het heel belangrijk om direct contact te hebben met onze lezers. We gaan daaraan nog verder invulling geven. Voor de coronacrisis waren we net begonnen met  een ‘spreekuur’ in het Cultuurhuis. De redactie werkte daar wekelijks een hele dag en iedereen kon binnenlopen om een praatje te maken met een van de redacteuren. Dat liep destijds niet storm, maar het was ook een rare tijd met de toenemende dreiging van corona. We gaan bekijken of we daaraan op een of andere manier weer invulling kunnen geven. We zijn ondertussen wel een lezersonderzoek gestart om nog beter duidelijk te krijgen wat onze lezers van ons verwachten en hoe we daar beter op kunnen inspelen. Alle lezers - abonnees en niet-abonnees - kunnen nog meedoen aan het lezersonderzoek. Meer informatie staat hier. Dus doe vooral mee!’’

Wat betekende de coronacrisis voor de uitgever van deze krant, de BDU?
,,Het was een uitzonderlijke periode. Onze lokale ondernemers werden plotseling geconfronteerd met gedwongen bedrijfssluiting en het wegvallen van hun omzet. Uiteraard merkten wij dat ook zelf. Juist toen zagen we hoe creatief en sterk het lokale ondernemerschap is. De nieuwe en aangepaste bedrijfsactiviteiten hebben wij als lokale krant goed kunnen ondersteunen via bijvoorbeeld de Koop Lokaal-actie. Zo hebben we door elkaar te helpen de lokale economie versterkt. Het was een spannende tijd, maar ook een periode waarin heel duidelijk werd hoe belangrijk een goede lokale krant is; zowel voor ondernemers die hun klanten willen bereiken als voor alle lezers die op de hoogte willen blijven van het lokale nieuws.’’

Doen lokale kranten er nog steeds toe?
,,Uit recent onderzoek blijkt dat lokale kranten voor meer dan de helft van de Nederlanders de belangrijkste bron zijn voor lokaal en regionaal nieuws. Dus natuurlijk doen we ertoe. Niet alleen op papier, maar ook online zijn we sterk. Onze abonnees maken dan ook een bewuste keuze het nieuws te volgen, zij lezen de krant en onze website. Wij zijn heel blij met hen, want zij maken lokale journalistiek mogelijk. Geen dertien-in-een-dozijnstukjes, maar geverifieerd nieuws en degelijke journalistieke kwaliteit.’’

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie