
‘Verdwenen wandelroutes volgend jaar terug’; Geen of onvolledige markeringen in bosgebied Woudenberg
17 juni 2026 om 07:25 Natuur en milieuWOUDENBERG Wandelen in de bossen tussen Woudenberg en Zeist is voor wandelaars die graag gemarkeerde routes volgen, momenteel een ware uitdaging. De oude vertrouwde wandelroutes met klinkende namen als ‘Wallenberg’, ‘Franse put’, ‘Smidsput’ en ‘Witte Huis’ zijn verdwenen. Ondertussen is het nieuwe netwerk van wandelknooppunten nog niet volledig uitgerold.
,,Die route liep toch hierlangs, of moeten we een stuk terug?’’ Af en toe kun je ze tegenkomen: wandelaars in het bosgebied rond Austerlitz die dachten dat ze de oorspronkelijk met heldere kleuren gemarkeerde wandelroutes ook zonder die bordjes nog wel konden vinden. Sommige bospaden zijn echter al voor een deel dichtgegroeid en daardoor niet meer makkelijk te herkennen als de vroegere wandelpaden. Dan toch maar een gedeelte van de spiksplinternieuwe knooppuntenroute volgen, maar informatiepanelen ontbreken en die routes die tussen Woudenberg en Zeist uitgezet kunnen worden, lijken bovendien nog niet heel verfijnd.
TIJDELIJK
Boswachter Sabrina Veltman (Oost-Utrecht) erkent dat het voor wandelaars die de gebaande paden willen volgen, momenteel lastig is. ,,Maar dat is maar tijdelijk het geval. We zitten nu in een overgangsperiode’’, verzekert ze. ,,Er wordt een landelijk wandelroutenetwerk aangelegd, dat het mogelijk maakt om eenvoudig zelf wandelroutes uit te stippelen door van knooppunt naar knooppunt te lopen. Op initiatief van de provincie en gemeenten begon eind vorig jaar ook de gefaseerde aanleg van zo’n netwerk in Utrecht, en het is de bedoeling dat de routes in september allemaal zijn uitgerold, inclusief de centrale informatiepanelen vanuit het wandelroute netwerk. Als die klaar zijn, kan een wandelaar gebruikmaken van een dekkend wandelnetwerk in de hele provincie.’’
De nieuwe wegwijzers kenmerken zich in Utrecht door vierkante oranje bordjes met pijlen, al dan niet in combinatie met cijfers die de knooppunten aangeven. Die plaatjes zijn bevestigd op zwarte palen waarop ook volop ruimte is voor andere gemarkeerde routes.
ALLE MOOIE PLEKKEN
In het bosgebied tussen Woudenberg en Zeist zijn vooruitlopend op de werkzaamheden vorig jaar al de oude, vertrouwde met rood, geel, wit en groen gemarkeerde wandelroutes opgeheven. Dat is tijdelijk, benadrukt Veltman. ,,Met kleuren gemarkeerde wandelroutes komen in de loop van volgend jaar weer terug. Het nieuwe knooppuntennetwerk biedt wandelaars straks de mogelijkheid om vooraf en eenvoudig via de website Wandelroutenetwerk.nl hun eigen wandelroute samen te stellen. Maar’’, vervolgt ze, ,,we vinden het ook belangrijk dat we wandelaars gericht langs alle leuke en mooie plekken in ons gebied kunnen sturen. Na de uitrol van het Wandelroutenetwerk, gaan wij aan de slag om te kijken waar we onze vernieuwde routes kunnen neerleggen. Dit worden routes die ook aansluiten op het wandelroutenetwerk.’’
De opgeheven wandelroutes worden als leidraad genomen voor de nieuwe met kleuren gemarkeerde routes. ,,Maar we nemen ze niet één-op-één over. We hebben nu juist de mogelijkheid om opnieuw mooie routes van verschillende afstanden samen te stellen. We gaan daarbij uit van drie routes per startpunt. Dat wordt trouwens nog een heel gepuzzel, waarbij ook zonering een rol kan spelen. De natuur is immers dynamisch. Als bepaalde gebieden kwetsbaar zijn geworden, zullen we de routes uiteraard netjes omheen leiden.’’
NAPOLEONPAD
Overigens zijn niet alle met kleuren gemarkeerde wandelroutes tussen Woudenberg en Zeist opgeheven, besluit Veltman met een glimlach. ,,De vernieuwde donkerblauw gemarkeerde Napoleonroute is afgelopen maart geopend en neemt kinderen vanaf een jaar of zes terug in de tijd. De route is 2,2 kilometer lang en heeft allerlei leuke doe-opdrachten waarmee kinderen spelenderwijs de natuur ontdekken.’’
Door André van der Velde.
