Afbeelding
Pixabay

53 laadplekken voor elektrische auto’s in Woudenberg

10 juni 2022 om 14:15 Verkeer en vervoer

WOUDENBERG Het aantal laadpalen in de gemeente Scherpenzeel is begin dit jaar toegenomen van 39 in januari naar 53 in maart. Na een geleidelijk stijging in 2020 van 33 tot 38 laadplekken is het aantal vorig jaar enigszins gestegen tot 43 in mei vorig jaar, maar daarna nam het aantal weer af. 

Dit blijkt uit cijfers van de Regionale Klimaatmonitor, in kaart gebracht door LocalFocus. In de regio wordt de procentuele groei van de afgelopen drie maanden alleen overtroffen in de gemeenten Woudenberg (plus 36 procent) en Scherpenzeel. Verschil met Barneveld is dat het daar om aanmerkelijk minder laadpalen gaat: in Woudenberg staan er 53, in Scherpenzeel 81. De meeste laadpunten staan in Amersfoort (1391), gevolgd door Ede (617), Barneveld (425) en Veenendaal (374). 

Eind 2021 telde Barneveld 56 laadpunten per 10.000 inwoners. Dat getal werd alleen overtroffen in Amersfoort (82), Leusden (64) en Scherpenzeel (61).

De toename van laadinfrastructuur in Woudenberg is nodig, om het groeiende aandeel van elektrische auto’s in het totale Scherpenzeelse wagenpark bij te kunnen benen. Uit dezelfde Regionale Klimaatmonitor blijkt dat er in de gemeente Woudenberg 96 volledig elektrisch aangedreven auto’s zijn geregistreerd. Precies een jaar eerder waren dit er nog 60.

Om het aantal elektrische auto’s omhoog te krijgen, verstrekt de overheid subsidie. Hieruit was 71 miljoen euro beschikbaar voor nieuwe elektrische auto’s, maar die subsidie is sinds begin juni uitgegeven. Per auto bedroeg de overheidsbijdrage 3.350 euro. In totaal was er genoeg voor ruim 21.000 nieuwe auto’s. Wie in de rest van dit jaar een nieuwe elektrische auto koopt, moet die zelf betalen. In januari 2023 komt er een nieuwe subsidieronde. Voor tweedehands stekkerauto’s is nog wel wat budget over, aldus gegevens van Local Focus.

Het wegverkeer veroorzaakt volgens cijfers van de rijksoverheid ongeveer eenvijfde van de uitstoot van broeikasgassen in Nederland. Een elektrische auto stoot geen broeikasgassen en stikstofdioxide uit. Daarom stimuleert de overheid elektrisch rijden met het Klimaatakkoord. In het Klimaatakkoord staat dat Nederland in 2030 49 procent minder CO2 moet uitstoten. In 2050 is dat 95 procent. Schoon vervoer helpt volgens de regering om die doelen te bereiken. Daarom streeft het kabinet ernaar dat alle nieuwe personenauto’s die in 2030 op de markt komen 100 procent elektrisch rijden.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie