Afbeelding
Pixabay

Woudenberg denkt na over ja/ja-sticker voor reclamedrukwerk

18 november 2021 om 09:04 Maatschappelijk

WOUDENBERG Een aantal gemeenten heeft het bestaande stickersysteem voor het beperken van ongeadresseerd reclamedrukwerk omgedraaid. Inwoners moeten met een ja/ja-sticker aangeven of zij dit drukwerk willen hebben in plaats van met een nee/nee- sticker aan te geven dat zij het niet willen hebben.

Irene Houtsma (GBW) stelde dit onderwerp aan de orde tijdens het vragenuur van de raadscommissievergadering van 9 november. Het nieuwe systeem, zogenoemde ‘opt-in-systeem’, betekent dat inwoners om reclamedrukwerk moeten vragen als zij dit willen ontvangen. Zij moeten in dat geval een ja/ja-sticker plakken op de brievenbus. Wanneer er geen sticker is, mag de bezorger geen ongeadresseerd reclamedrukwerk meer in de brievenbus stoppen.

Bij gemeenten waar dit nieuwe systeem is ingevoerd leidt het tot milieuwinst en draagt het bij aan de lokale milieudoelstelling. Het zorgt voor besparing aan papier, inkt, brandstof en inzamelingskosten. In Woudenberg wordt er volgens Irene Houtsma 30 kilo papier per jaar gebruikt voor reclamedrukwerk.

De gemeente Amsterdam heeft per 1 januari 2018 de ja/ja-sticker ingevoerd. Daarna zijn andere gemeenten als Utrecht, Rotterdam, Haarlem en Tilburg in 2020 overgestapt. De meeste gemeenten kiezen ervoor om de ja/ja -sticker alleen te gebruiken voor ongeadresseerd reclamedrukwerk. 

Op basis van een uitspraak van het gerechtshof op 25 februari 2020 is bepaald dat huis-aan-huis bladen voorlopig wel mogen worden verspreid zonder sticker. Wethouder Pieter de Kruif vond het een sympathiek idee van GBW en gaf aan het in het college te gaan bespreken.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie