Tandarts Marloes Mees Ten Oever-van Rij heeft vorige maand de praktijk van haar ouders overgenomen.
Tandarts Marloes Mees Ten Oever-van Rij heeft vorige maand de praktijk van haar ouders overgenomen. Van Rij Mondzorg
Ondernemer in beeld

Van Rij Mondzorg: Lieve Tandarts met preventieve zorg en persoonlijke behandeling

6 mei 2021 om 10:43 Zakelijk

SCHERPENZEEL Tandarts Marloes Mees Ten Oever-van Rij nam enkele weken geleden samen met haar man Frederik de twee tandartspraktijken in Veenendaal en Scherpenzeel over van haar ouders. Van hen had ze al van jongsafaan het belang van goede mondzorg meegekregen. Met zulke ouders is het niet verwonderlijk dat ze er uiteindelijk voor koos om ook tandarts te worden. ,,Het mooie aan tandheelkunde vind ik dat je mensen ook in goede tijden kunt helpen en niet alleen bij een directe hulpvraag.”

Haar ouders beginnen veertig jaar geleden hun eerste tandartspraktijk in Hendrik Ido Ambacht. Achttien jaar later, in 1999, begonnen ze in Veenendaal en in 2012 namen ze de Scherpenzeelse praktijk aan de Molenweg over. Inmiddels hebben ze het stokje overgedragen aan dochter Marloes, die inmiddels ook al weer twaalf jaar tandarts is.

,,Deze groei is heel natuurlijk verlope’’, vertelt Marloes. ,,We doen geen lopendebandwerk, iedere patiënt wordt met dezelfde zorg geholpen.” Eind 2020 kreeg Van Rij Mondzorg het keurmerk van De Lieve Tandarts.. ,,Een Lieve Tandarts zijn, moet vanuit jezelf komen. Mensen die een Lieve Tandarts zoeken, voelen zich niet automatisch op hun gemak, integendeel. Als tandarts moet je naast het tandheelkundige stuk dus ook kunnen overtuigen dat je het vertrouwen waard bent. Dat vraagt om communicatieve vaardigheden.”

Volgens Marloes is een tandartsbezoek ook het moment om een band op te bouwen met de patiënt en een reden om je ‘op meer dan die kies te richten’: ,,Er zit een mens aan die kies vast, met de wens om zo fijn mogelijk behandeld te worden. Richt je je alleen op die kies, dan schiet je tekort.”

VERTROUWEN De praktijk doet er ook buiten de behandelstoel veel aan om de vertrouwenssfeer te behouden. Zo wordt iedereen door vaste baliemedewerkers welkom geheten en wordt op de tv in de wachtruimte het personeel ‘voorgesteld’. Bezoekers zien wie hen behandelt en ook hoe er wordt gewerkt. Vervolgens komt de assistent naar de wachtkamer en wordt er al in de wandelgang een praatje gemaakt.

Hoeveel moeite en zorg Marloes en de andere tandartsen. mondhygiënisten, tandartsassistenten en baliemedewerkers in een goede behandeling steken, klinkt terug in de ervaringen. ,,Er zijn mensen die emotioneel worden omdat ze zo blij zijn dat we ze hebben geholpen. Daar tegenover staan kinderen die huilend binnenkomen en lachend van opluchting de deur uitgaan. Je komt alles tegen.”

Ook wie er binnenkomt, blijft verrassend. Marloes: ,,Soms heb je een topsporter in de stoel, soms een dakdekker, dan weer een politicus – je hebt met zoveel mensen te maken. Maar iedereen heeft een gebit en je past je aan degene aan die je voor je hebt.” Zo kreeg de praktijk tijdens de coronaperiode een weduwnaar in de stoel. De man van bijna 90 vertelde dat hij in deze tijd niemand zag. Zijn kinderen kwamen wel eten brengen, maar deden heel voorzichtig met hem. ,,Hij vertelde me dat ik de eerste persoon was die hij die week sprak. Dan gaan we natuurlijk niet alleen een controle doen, we gaan ook even in gesprek hoe het met hem gaat en we halen herinneringen op over zijn vrouw.”

BEHOUD Preventie staat bij Van Rij Mondzorg centraal. Wat Marloes betreft is dat ook de toekomst van de mondzorg. ,,We moeten voorkomen in plaats van genezen – ons streven is dat iedereen oud kan worden met het eigen gebit.” Dit vertaalt zich in het bijna niet meer maken van kunstgebitten: ,,We richten ons op behoud. Je krijgt immers maar één set tanden. Je huid kan zich herstellen, tandweefsel niet. De uitdaging is dan dat iemand zo lang mogelijk met het eigen gebit door kan en wanneer nodig met hulpmiddelen.”

Daarbij hoeft erfelijkheid niet uit te maken. ,,Ik hoor nog vaak dat iemand een slecht gebit heeft overgenomen van de ouders. Of ouders die kinderen hebben met gaatjes, en dit vergoelijken door aan te geven dat ze zelf een slecht gebit hebben.” Het blijkt een hardnekkige overtuiging. ,,Een slecht gebit is niet erfelijk. We proberen uit te leggen dat bepaalde factoren van invloed kunnen zijn op de gezondheid van een gebit, maar de grootste invloed is de gebitsverzorging.”

Voor kinderen zet de praktijk de methode Gewoon gaaf in. Hiermee maken ze kinderen tandwijs en proberen ze ouders te motiveren voor goede mondzorg. Het zijn daarbij niet alleen de ‘eigen’ kinderen die de praktijk helpt. ,,Met een deel van de praktijk zijn we in 2016 naar Cambodja geweest, waar we onder meer met poetspoppen een school bezochten en kinderen konden leren hoe je de mondgezondheid op peil houdt”, vertelt Marloes. ,,Dat was een fantastische ervaring. De standaard is heel anders, maar educatie kan helpen. We gingen er niet heen om te behandelen, maar voor preventie, om daarmee op de langere termijn een verschil te maken.”

Het halfjaarlijkse contact maakt dat er een band kan ontstaan met iedereen die langskomt. ,,Dat maakt dat je niet alleen probleemoplossend werkt’’, aldus Marloes. ,,Je bouwt een band op. Het mooie aan tandheelkunde vind ik dan ook dat je mensen ook in goede tijden kunt helpen.”

Het team Van Rij Mondzorg neemt weer nieuwe patiënten aan en heet u welkom in Veenendaal en Scherpenzeel.

Praktijk Scherpenzeel: Molenweg 10, 033-2771861, scherpenzeel@vanrijmondzorg.nl

Praktijk Veenendaal: Kanaalweg 14, 0318-514648, veenendaal@vanrijmondzorg.nl

Meer info op de website vanrijmondzorg.nl

De Scherpenzeelse praktijk van Van Rij Mondzorg aan de Molenweg 10.
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie