Winkelbestand Woudenberg krijgt ruime voldoende

5 september 2017 om 00:00 Voorpagina

WOIUDENBERG In het Koopstromenonderzoek Randstand worden de winkelvoorzieningen in Woudenberg beoordeeld met een mooie voldoende. In een enquête die is gehouden onder consumenten krijgt Woudenberg een gemiddeld rapportcijfer van 7,6. Opvallend is dat de Woudenbergers zelf een 7,5 uitdelen; bezoekers waarderen de plaats met een 7,7 iets hoger.

Woudenberg doet het volgens het koopstromenonderzoek 2016, ook in verhouding tot andere plaatsen, bepaald niet slecht. Maar liefst 91% van de Woudenbergers doet zijn bestedingen in de dagelijkse sector in eigen dorp; 8% gaat daarvoor wel eens naar andere gemeenten en 1% besteed online. In de niet-dagelijkse sector liggen die cijfers wat anders. Voor mode & luxe, vrije tijd en in en om het huis blijft de besteding van Woudenberger in eigen dorp steken op 32%; 49% gaat naar andere gemeenten en 19% bestelt online.Afgezet tegen de cijfers uit een eerder koopstromenonderzoek uit 2011 blijkt dat de koopkrachtbinding in totaal met slechts 2% is afgenomen, zowel voor de dagelijkse als de niet-dagelijkse artikelen. Wat betreft koopkrachtbinding scoort Woudenberg behoorlijk beter dan andere vergelijkbare plaatsen van 10.000 tot 20.000 inwoners, namelijk 91% ten opzichte van 75% bij benchmarkgemeenten. Ook de afvloeiing naar andere gemeente voor niet-dagelijkse artikelen voor dagelijkse en niet-dagelijkse blijken in Woudenberg een stuk lager te liggen. Wel is de omzet voor alle winkeliers samen gedeeld, namelijk 60,8 miljoen tegenover 70 miljoen in 2011.De winkelleegstand is gestegen van 5 naar 8 verkooppunten, maar daar staat tegenover dat het aandeel leegstaande winkelmeters in totaal is gedaald. Ook wat betreft het aanbod per 1000 inwoners scoort Woudenberg beter dan de benchmarkgemeenten.

Het horeca aanbod en evenementen worden door de overige bezoekers een stukje lager beoordeeld dan door de eigen inwoners. Daarentegen kijken bezoekers weer positiever naar de parkeermogelijkheden dan de eigen inwoners. Wel is er van de inwoners hoge waardering voor de parkeertarieven. Bereikbaarheid, openbaar vervoer , veiligheid en evenementen zijn met 0,5% de grootste afwijkers van de benchmark.

In de enquête is ook gevraagd naar verbeterpunten voor bezochte aankooplocaties. De meest genoemde aandachtspunten in de 250 binnengekomen reacties zijn verkeersveiligheid (fietsers, auto's en autoluw), goede parkeergelegenheid (voor auto's en fietsen), gezelliger (meer uitstraling en horeca/terrassen) en een ruimer/meer divers winkelaanbod (gemis schoenenzaak, meer kledingzaken).

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie