´Het kind leert dat het er mag zijn'

18 oktober 2016 om 00:00 Regio

WOUDENBERG Tientallen geïnteresseerden kwamen maandag 10 oktober af op de ouderavond van De Griftschool, die in het teken stond van sociaal emotioneel leren en de nog nieuwe methode Kwink van uitgeverij Kwintessens.

KWINK Spreker was gedragsdeskundige Kees van Overveld. Hij gaf duidelijke en herkenbare informatie over het belang van taal om emoties te benoemen. Hij liet ouders door een grap ervaren hoe kinderen zich vaak voelen in de klas. Sinds op 1 augustus 2015 de wet 'sociale veiligheid' in werking trad, gebruiken alle scholen in Woudenberg een methode voor de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen:

Kwink is op wetenschappelijke inzichten gebaseerd en loopt door van groep 1 tot en met 8. Ouders kunnen er thuis bij aansluiten.

Sociaal emotioneel leren is net zo belangrijk is taal, rekenen en andere schoolvakken. Net als motorische, cognitieve en morele vaardigheden hoort dit bij de fundamentele levensvaardigheden die helpen een kind een eigen persoonlijkheid en een positief zelfbeeld te ontwikkelen, om te gaan met emoties van zichzelf en anderen, begrip te krijgen voor andere mensen en positief gedrag te ontwikkelen. Kinderen gaan dan zelfs beter leren.

VEILIG GEVOEL Directeur Dorine de Jong: ,,Het geeft kinderen een veilig gevoel als ouders en kinderen samenwerken. Dat kan bij deze methode. Op school helpt deze methode om sterke, sociaal veilige groepen te  creëren en pesten te voorkomen. Thuis helpt het ouders hun kind beter te begrijpen. Kees van Overveld heeft ook een studiedag voor het team verzorgd."

Kees van Overveld is als adviseur betrokken bij Kwink doordat zijn boek 'Groepsplan Gedrag' dient als theoretische onderbouwing van de methode. Hij werkte jarenlang in het basisonderwijs, het speciaal onderwijs en als hogeschooldocent en onderwijsadviseur bij het Seminarium voor Orthopedagogiek en geeft nu les aan leraren en schoolteams over sociaal emotioneel leren, gedrag, pesten en gedragsproblematiek. Hij is gepromoveerd in ontwikkelingspsychologie op het onderwerp: agressie bij jongens.

Ouders en teamleden waren enthousiast over de infoavond. Suzanne van Ravenhorst: ,,Ik snap nu beter wat de methode inhoudt. Een kind leert zo dat het er mag zijn. Ik vind het fijn dat school en thuis zo goed op elkaar aansluiten en dat taal een belangrijke rol speelt. Echte verbeteringen kun je nog niet zien, maar het doet onze zoon goed dat dingen bespreekbaar worden gemaakt in de klas."

GRENZEN Daniëlla van Ginkel: ,,Ik herkende in het verhaal niet alleen veel van mijn dochter maar ook van mijzelf van vroeger. Ik begrijp mijn dochter nu beter. Ze kan beter haar grenzen aangeven als iets haar te veel wordt. Het is belangrijk dat kinderen dit op school leren. Hadden wij dat vroeger ook maar geleerd! Thuis sluiten we hier zeker bij aan!" Bart Koop: ,,Ik snap nu beter hoe Kwink in de lessen wordt geïntegreerd. Ik ben benieuwd of het pesten helpt voorkomen. Te zijner tijd hoop ik meetgegevens te zien maar mijn zoon is nu positief over de lessen."

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie