Nieuw tarief afval in 2017

20 september 2016 om 00:00 Regio

WOUDENBERG De Woudenbergse gemeenteraad stelt donderdag 22 september de nieuwe tarieven voor afvalinzameling in 2017 vast. Dat gebeurt vanwege de invoering van Diftar, een veelbesproken onderwerp door de gevolgen voor de portemonnee.

Joke van der Heide

De inwoners gaan een vast bedrag betalen voor pmd-, gft- en papier/karton afval van 140 euro per aansluiting. Dat bedrag is voor iedereen gelijk en onafhankelijk van het aantal keren dat de containers aan de straat worden gezet. Dat geldt niet voor het restafval. Om het afval beter te gaan scheiden en de hoeveelheid restafval te verminderen, gaan inwoners daarvoor per keer betalen dat ze restafval aanbieden.

De ervaring die de nieuwe afvalverwerker ROVA heeft opgedaan in andere gemeenten zijn gebruikt om de tarieven voor Woudenberg vast te stellen. Volgens ROVA laat een huishouden de container met rest-29afval (240 liter) gemiddeld zeven keer per jaar legen. In Staphorst is dat in de praktijk gemiddeld zes keer en Tubbergen acht. Een gemiddeld huishouden gaat 29205 euro per jaar betalen. Bij het niet invoeren van Diftar zou dit in 2017 216 euro zijn geworden.

Minima krijgen kwijtschelding van afvalstoffen als zij gemiddeld of goed afval scheiden. Zij betalen pas per keer dat zij de restafvalcontainer boven de zeven keer buiten zetten. Inwoners met medisch afval betalen nooit meer dan het gemiddelde tarief, ook als zij de container meer buiten zetten.

Gezinnen groter dan zes personen krijgen voor een ondergrondse container een toegangspas, zodat zij daar restafval voor 2,30 euro per keer naar toe kunnen brengen als hun container vol is. CU en CDA opperden om deze toegangspas ook te verstrekken aan gezinnen met luierafval. Daarbij zijn SGP en CDA voor een geleidelijke invoering van de groei in tarieven, omdat deze voor grote gezinnen behoorlijk zullen stijgen.

Het nieuwe afvaltarief Diftar in de gemeente Woudenberg wordt 1 januari 2017 geïntroduceerd. De gemeente gaat samenwerken met afvalverwerker ROVA. Doordat ROVA geen bedrijfsafval mag inzamelen, vervalt de regeling om bedrijfsafval dat vergelijkbaar is aan huishoudelijk afval door de gemeente te laten afvoeren.

Van deze regeling maakten 2948 bedrijven gebruik.  Zij zullen net als de overige ondernemingen hun afvalverwerking met een private afvalverwerker moeten regelen. Volgens de Wet Milieubeheer zijn bedrijven en verenigingen zelf verantwoordelijk voor het goed scheiden en afvoeren van hun afval. De Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) controleert of zij de verwerking hiervan goed hebben geregeld. Bedrijven die veel vervuild afval produceren, worden vaker gecontroleerd.

De gemeente wil bedrijven stimuleren om hun afval goed te scheiden. Om zo samen met inwoners en bedrijven Woudenberg duurzamer te maken. Een mooi voorbeeld is de nieuwe afvalscheiding van Reinearde.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie