Regiorailer oplossing voor OV

1 december 2009 om 00:00 Nieuws

,,Wij denken dat deze oplossing zo’n 30 minuten in reistijd gaat schelen. Het concept wordt op dit moment ontwikkeld door het Utrechtse bedrijf Movares. De bus zou in Veenendaal over de weg kunnen rijden, dan door Renswoude en Scherpenzeel. Bij het station Woudenberg/Scherpenzeel kan de bus de spoorlijn opdraaien en via Leusden met een opstappunt bij Pon naar Amersfoort rijden’’, legt Jaap Ketel, secretaris van de werkgroep, uit.

Rover vecht voor betere verbinding REGIO – De provincie Utrecht heeft besloten dat de lightrailverbinding tussen Amersfoort en Veenendaal er niet komt. Dit was een idee van een werkgroep van reizigersorganisatie Rover. Ze lanceert nu de idee van de Regiorailer, een bus die over de weg en over het spoor kan rijden.

door Gerhard te Winkel

Rover lanceerde het plan tijdens een commissievergadering van de Utrechtse Staten. De meerderheid van de fracties vond het een goed plan, dat nader onderzocht moest worden. De werkgroep had eerst een stevige teleurstelling te verwerken gekregen. De provincie liet een onderzoek doen naar de haalbaarheid en betaalbaarheid van de lightrailverbinding tussen Veenendaal en Amersfoort. Daaruit bleek dat deze verbinding 58 miljoen euro zou gaan kosten.

,,Dat vond de provincie teveel geld. Daar hebben we ons bij neergelegd. Het is wel jammer dat in het rapport alleen gekeken is naar de kosten en niet naar de maatschappelijke en sociale baten. Het bureau XTNT nodigde allerlei belanghebbenden uit om in deskundigenpanels mee te praten. Het nadeel was dat iedereen uitsluitend en alleen naar zijn eigen belang keek. De aanleg van zo’n lightrailverbinding is echter wel in het algemeen belang. Die afweging heeft niet plaatsgevonden. Zo’n spoorverbinding leg je voor de komende 100 jaar aan. Dan is het jammer dat mensen niet verder kijken dan de eerste vier jaar dat ze in hun ambt gekozen zijn’’, aldus Jaap Ketel. ,,Dit is een gemiste kans.’ Hij wijst er op dat vaak VVD-bestuurders over verkeer gaan. ,,Zij reizen nwauwelijks met het openbaar vervoer. Evenmin vertegenwoordigen ze de groep mensen die gebruiken moeten maken van het Openbaar Vervoer.’’

De lightrailverbinding zou niet betaalbaar zijn. ,,De Betuwelijn was ooit ook te duur. Nu zijn we blij dat die er ligt. Bijna elke spoorlijn is ooit in eerste instantie als te duur beoordeeld. Bovendien subsidieert de overheid in alle landen het openbaar vervoer. Als je een kaartje van een euro betaalt, legt de overheid daar één euro bij. De vraag is alleen hoeveel geld moet er bij de kaartjes en ben je bereid dat bedrag te betalen’’, legt Ketel uit.

De provincie Utrecht wil de Openbaar Vervoer verbinding tussen Veenendaal en Amersfoort opwaarderen met een snelbus. ,,Er is alleen geen aparte busbaan, dus loopt die bus vast in het verkeer. Niemand gaat natuurlijk een uur in de bus zitten, die in de file staat. Daarom is ons plan een alternatief’’, aldus Ketel. ,,In het onderzoek naar de lightrail zijn alle partijen aan het woord geweest. Er was alleen geen aandacht voor de gebruikers. Het wordt tijd dat hun belangen ook eens meegewogen worden’’, stelt Jaap Ketel van Rover vast.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie