Afbeelding
Joke van der Heide

N224 sluiproute voor vrachtwagens

3 november 2020 om 09:13 Verkeer en vervoer

WOUDENBERG Het kabinet wil een vrachtwagenheffing gaan introduceren. Dit betekent dat vrachtwagens naast motorrijtuigenbelasting extra belasting gaan betalen per gereden kilometer. Uit het wetsvoorstel blijkt dat deze belasting wel betaald moet worden op de A12, maar niet op de N224, N226 en N227. Dit leidt tot risico’s van sluipverkeer in en om Woudenberg.

Op dit moment is het al erg druk op de N-wegen rondom Woudenberg. Het CDA maakt zich al jaren sterk om hier iets aan te doen en is dan ook geschrokken dat er opnieuw meer verkeer geleid zal worden naar met name de N224. De fractie vroeg aan het college van B en W of het een reëel scenario is dat het vrachtverkeer bij inwerkingtreding van de vrachtwagenheffing de N-wegen zal gebruiken als sluiproute om de heffing te ontduiken. Het college reageerde dat dit goed mogelijk is.

Om ongewenst sluipverkeer te voorkomen wordt door het kabinet juist voorgesteld om de vrachtwagenheffing niet alleen te berekenen op alle snelwegen (A-wegen), maar ook op bepaalde provinciale N-wegen. De N224, N226 en N227 zijn echter niet opgenomen in de zogenaamde monitoringskaart.

Reden voor de Regio Amersfoort om in overleg met de gemeente Woudenberg een inspraakreactie in te dienen op het conceptwetsvoorstel. De Regio Amersfoort ziet ook dat de plannen van het kabinet op regionaal niveau invloed hebben op het wegennet.

Daarom spreekt zij de wens uit om deze wegen op te nemen in de monitoringskaart. Daarnaast staat in de inspraakreactie dat de vrachtwagenheffing niet mag leiden tot verplaatsing van het vrachtverkeer naar provinciale en gemeentelijke wegen. De Regio pleit daarom voor monitoring op mogelijke uitwijkroutes, zodat bij onwenselijke effecten de vrachtwagenheffing snel kan worden aangepast.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie