Historische figuren zoals Vincent van Gogh bij de vossenjacht.
Historische figuren zoals Vincent van Gogh bij de vossenjacht. Hannie van de Veen

´Met Jeelo hebben kinderen zelf de regie´

3 februari 2020 om 10:49 Onderwijs

WOUDENBERG Basisschool De Olijfboom hield woensdag een een ouderpanelavond om ouders te informeren over de methode Jeelo. Er waren er achttien ouders van vooral kinderen uit de jongere groepen.

Jeelo is sinds 2008 een nieuwe ´groepsdoorbrekende´ manier van werken die verschillende scholen gebruiken bij wereldoriëntatievakken, zoals aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Alle vakken zijn geïntegreerd. De afkorting Jeelo staat voor 'JE Eigen LeefOmgeving'. Ook de Olijfboom is nu een Jeelo-school.

SAMENHANG Directeur Marianne Meerveld: ,,Onze school heeft als motto 'Gelovend leren groeien'. We waren op zoek naar een methode om creatieve vakken en ´zaakvakken´ te combineren, passend bij ons motto en onze zorg om de schepping van God.

Al eerder wilden we in thema's gaan werken, omdat kinderen dan samenhang leren zien tussen de leerstof en de wereld om hen heen. We kwamen bij Jeelo terecht, omdat het een digitale leeromgeving biedt, waardoor kinderen ook 21e-eeuwse vaardigheden ontwikkelen, leren samenwerken en leren onderzoeken. Ze kunnen in eigen tempo zelf aan eigen leerdoelen, afgestemd op hun leeftijd, werken maar we maken ook excursies of nodigen deskundigen uit in de klas. Als leerkrachten kunnen we goed volgen waar leerlingen mee bezig zijn."

KRITISCH DENKEN Leerkracht Jacolien Kok begeleidt Jeelo op de Olijfboom: ,,Het telt een doorlopende ontwikkelingslijn van twaalf projecten voor de groepen 1 tot en met 8. Die zijn gebaseerd op thema's van de Verenigde Naties en duren elk zes weken. Elk thema komt om het jaar terug. Kinderen krijgen er tijdens hun schooltijd vier keer mee te maken. Als we dat willen, kan ook eigen lesstof toegevoegd worden of taal en rekenen geïntegreerd worden, maar nu werken we daar 's morgens aan en doen we 's middags drie keer in de week een uur Jeelo of thematisch werken. We zitten niet meer vast aan een methode, maar bieden wel structuur. Kinderen hebben zelf de regie over wat ze leren. Ze leren zelfstandig.

We keken eerst rond bij een andere Jeelo-school en kunnen ook altijd ondersteuning krijgen van Jeelo. Het wordt voortdurend geactualiseerd, zodat je niet steeds een nieuwe methode nodig hebt. Ook werken we samen met experts, organisaties, bedrijven en andere Jeelo-scholen, omdat vooral technologische ontwikkelingen enorm snel gaan, maar wel de toekomst bepalen. Ook duurzaamheid speelt een grote rol. Kinderen leren bij Jeelo ook om wat ze geleerd hebben te presenteren aan anderen en kunnen zelfs thuis inloggen op hun projecten en portfolio. Zo leren ze kennis en ervaringen delen, kritisch denken, samenwerken en rekening houden met elkaar. Komende tijd gaan we Jeelo evalueren."

Ouders mochten zelf inloggen op naam van hun kind en kijken wat Jeelo inhoudt. Jeelo is gestart met het thema 'Personen van Vroeger'. Grootouders kwamen daarbij op bezoek bij de kleuters en er was een vossenjacht waarbij groep 8, een moeder en juf Marianne historische personen uitbeeldden voor alle andere groepen.

Historische figuren zoals Vincent van Gogh bij de vossenjacht.
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie