Hester Klein achter ‘haar’ balie.
Hester Klein achter ‘haar’ balie. Jessica Willems

'Even luisteren is zo waardevol'

20 juli 2019 om 20:18 lokaal

WOUDENBERG ,,Goedemorgen, de Kleine Schans, met Hester Klein”, klinkt het vrolijk door de hal. Sinds mei is Hester Klein het vaste gezicht van de Kleine Schans. Dat er nu één vaste medewerker is die het eerste aanspreekpunt is voor alle vragen, stemt Ellen van der Vlist, directeur van de Kleine Schans, tevreden.

,,Met Hester hopen we de inwoners van Woudenberg nog sneller en beter van dienst te kunnen zijn. Hester kan veel vragen direct beantwoorden en is goed op de hoogte van de mogelijkheden in Woudenberg. Ook wanneer een antwoord niet bij de Kleine Schans te vinden is, weet zij in de meeste gevallen; waar dan wel.”

AANDACHT HEBBEN Hester hoort het stralend aan: ,,Wat ik erg leuk vind om te kunnen doen, is de aandacht voor iemand hebben. Even luisteren is zo waardevol. Laatst bijvoorbeeld, kwam er een dame bij me aan de balie die overduidelijk erg moe was. Dat ik dan even mevrouw een kopje koffie kan aanbieden. Eerst luisteren, dan meedenken, dat is wat ik altijd doe. Deze mevrouw had er vooral behoefte aan om haar verhaal te vertellen. Maar ze was ook niet op de hoogte van het Steunpunt Mantelzorg en de mogelijkheden die er vanuit WMO zijn om haar te ondersteunen in bijvoorbeeld het huishouden. Terwijl ze vanuit het Steunpunt Mantelzorg veel informatie kan krijgen over de mogelijkheden om haar te ontzien in de zorgtaken die ze voor haar man draagt. Mevrouw wilde deze informatie wel graag ontvangen, dus we hebben haar gelijk aangemeld bij het Steunpunt Mantelzorg. Tijdens het gesprek kwam ze er ook achter dat er helemaal geen tijd meer was voor haarzelf. We hebben meteen gezocht naar een manier waarop mevrouw weer vaker onbezorgd naar koor kon. Door de buurman te vragen of hij af en toe een kopje koffie kon komen drinken, hoefde mevrouw zich geen zorgen meer te maken over haar man. Het is mooi om te zien, hoe er dan in zo’n kort gesprek zo veel kan gebeuren, alleen omdat ik als buitenstaander even met de situatie mee kijk.”

PARKEERKAART OPHALEN Dat de functie van baliemedewerker in ontwikkeling is, waardoor het een zoektocht is naar hoe deze precies is in te vullen, vindt Hester geen bezwaar. Integendeel: “Het komt geregeld voor dat er iemand aan mijn balie staat en me vraagt waarom iets op een bepaalde manier georganiseerd is. Dan neem ik zo’n vraag of opmerking serieus en probeer ik daar ook echt verandering in te brengen. Zo was er laatst iemand die vroeg waarom er een afspraak met een WMO-consulente gemaakt moet worden om een parkeerkaart op te halen. Het is veel makkelijker en klantvriendelijker als de aanvrager op een zelf gekozen moment naar de balie kan komen om de kaart op te halen. Dat is nu dus zo geregeld.”

,,Ik kom graag met u als inwoner in contact”, gaat Hester verder. “Niet alleen om uw vragen te beantwoorden en mee te denken in hoe we u daarin kunnen helpen. Ook om als buitenstaander mee te denken en te onderzoeken waar voor u mogelijkheden liggen om uzelf te helpen. Dat klinkt misschien wat raar, maar wij geloven dat er meer kracht en inventiviteit bij mensen aanwezig is dan men in eerste instantie denkt. Vaak neemt het denken over een oplossing voor een probleem zo veel ruimte in beslag, dat de mogelijkheden die er zijn onzichtbaar blijven. Verder hoor ik ook graag van u wat u signaleert in Woudenberg waarvan u denkt dat De Kleine Schans dat zou moeten weten. Woudenberg heeft een unieke manier waarop het sociale team functioneert, namelijk via een coöperatie. U bent daarin een onmisbare sleutel en daarom hoop ik dat u zich samen met ons wilt inzetten voor het welzijn van de inwoners van Woudenberg. Graag tot ziens bij de balie van De Kleine Schans!”

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie